MS Parma
huippusuunnistusseura Mynämäeltä ja Liedosta
- MS Parma
- Info
- Toiminta
- Kilpailut
- Jukola 2022
- SM-viesti 2019
- Uutisia
- Kilpailukutsu
- Kilpailuohjeet
- Tävlingsdirektiven på svenska
- Aikataulu
- Ratamestareiden mietteitä
- Ratapituudet
- Kuntosuunnistusviesti
- Tulospalvelu
- Online-tulokset
- GPS-seuranta
- ISTV:n lähetys
- Kilpailukeskuskartta
- Ravintolapalvelut
- SM-kilpailujen erillisohjeet
- Kuvia maastosta
- Vanha kartta
- Pelastussuunnitelma
- Majoitusvaihtoehtoja
- KISAKUVIA
- Kilpailut 2017
- Kilpailut 2016
- Kilpailut 2014
- Kilpailut 2013
- Kilpailut 2012
- Kilpailukalenteri (IRMA)
- Kuntosuunnistus
- Suunnistuskoulu
- Nuoret
- Keskustelu
- Valmennus
- Kuvagalleria
30.11.2014
Matti Koivisto vei Vallimailin 30v-juhlakilpailun
Matti Koivisto oli päivän nopein historiallisella Vallimaililla ja tasoituksetkin huomioiden ykkönen saaden 30 vuotta kiertäneen kiertopalkinnon mukaansa koristaamaan Kuralan kartanotilan vastaanoton pöytää. Kisa suunnistettiin Nousiaisten Pitkämäen maastossa ja mukana oli 37 seuramme suunnistajaa.
− Ei tuo nyt ihan putkeen mennyt. Heti ykköselle mennessä törmäsin pitkään hammasjyrkänteeseen ja piti palata reitille. Kyllä joka rastille piti suunnistaa loppuun saakka. Vimpalle otin sitten jo varman päälle mutkitellen parin tukipisteen kautta. Minuutin verran olisi ehkä ollut parantamisen varaa. Olihan tämä voitto toki mieluisa yllätys, Koivisto totesi illan palkintojengaalassa.
Anni Valtoselle toinen peräkkäinen Vallimailin kakkosija tuntui pieneltä pettymykseltä. – Vuosi sitten hävisin 7 sekkaa, nyt vähän enemmän. Oli vähän liian kiire alussa, kartanluku meni tökkimiseksi. Siinä jäi jonkun verran parannettavaa, rastit otin kyllä varman päälle ja lopussa oli kaikki pelissä, Anni kertoi.
Sami Hämäläiselle oli kisan nopein aika tarjolla vielä viimeiselle rastille lähestyessä, mutta koukkaus juuri ennen rastia vasemmalle vei 25 metrin päästä rastin ohi ja tiheikön läpi lipulle aikaa tuhraantui. 9 sekunnin tappio Koivistolle olisi ollut helppo kuitata. Toki kiertopalkintoon sekään ei olisi riittänyt, sen takasi Koiviston saama 30 sekunnin ikähyvitys.
Tiukkaa oli jatkossakin. Rasmus Ekström jäi Samista 2 sekuntia ja teki samalla puolella viimmeistä ratsia vielä isomman kierroksen. Seuraavina olivat Kosnta Piironen ja Niklas Ekström.
Tutkivan journalisti teki tällä kertaa havaintojaan vain viimeisellä rastilla. Lähes kaikki 16-sarjalaiset ja sitä nuoremmat poukkoilivat tiheikkökiepin jälkeen rastille. Vain 5-6 suunnistajaa tuli rastille optimisuunnasta, jonne rasti myös näkyi yllättävän kauas.
Kahden kilometrin radalla oli kuusi rastia ja noususumma oli 65 metriä. Suunnittelu oli Jamon käsialaa ja maastototeutuksesta vastasi Heikki Andersson. Lähdön hoiti Mari Mäkelä ja maalin Tomi Tasanen.
NIMITYKSIÄ VALLIMAILIN PERINNEYHDISTYKSESSÄ ei ry
Allekirjoittaneen toimesta Vallimaili syntyi elokuussa 1985 Laitilan Jukolan jälkimainingeissa Parmamailin tasoitustaulukon pohjalta MS-52:n jäsenille. Jukolan ratavalvojana sain ison pakan jukolakarttoja ja ensimmäiset 10 vuotta kisa pidettiin eri puolilla kartan aluetta. Kartan vanhennuttua kisa siirtyi muihin maastoihin.
Vain kerran 2010 jäi kisa juoksematta, kun lunta oli 30 senttiä ja pakkasta -20º C. Seuraavana vuonna juostiin kaksi mailia tunnin tauolla ja niin yhtään kisaa ei 30 vuoden aikana ole jäänyt pitämättä.
3o vuoden rupeama Vallimailin kahvoissa riitti yhdelle miehelle ja Jamo nimitti itsensä yksinoikeudella Vallimailin Perinneyhdistyksen ensimmäiseksi kunniajäseneksi. Pääveturin remmin ottaa haltuunsa järjestelyssä jo 10 vuotta mukana ollut Anderssonin Heikki ja uudeksi jäseneksi Perinneyhdistykseen kutsuttiin Vesa-Matti Eura ja varalle Tomi Tasanen.
Vallimailin kiertopalkinto viettää nyt vielä vuoden Kuralan Kartanotilalla ja siirtyy sitten MS-52:n palkintokaappiin. Kisa kuitenkin jatkuu, sillä Jamo lahjoitti kisaan uuden kiertopalkinnon ja voittajapalkinnot valmiiksi kaiverrettuna aina vuoteen 2019 saakka.
Jamo kiittää!
Kuvasettiä kovin heikkovaloisissa olosuhteissa
Vallimailin sivulle , jonne on syntymässä myös reittihärveli odottaen mahdollisimman montaa reittipiirrosta.