MS Parma
huippusuunnistusseura Mynämäeltä ja Liedosta
- MS Parma
- Info
- Toiminta
- Kilpailut
- Jukola 2022
- SM-viesti 2019
- Uutisia
- Kilpailukutsu
- Kilpailuohjeet
- Tävlingsdirektiven på svenska
- Aikataulu
- Ratamestareiden mietteitä
- Ratapituudet
- Kuntosuunnistusviesti
- Tulospalvelu
- Online-tulokset
- GPS-seuranta
- ISTV:n lähetys
- Kilpailukeskuskartta
- Ravintolapalvelut
- SM-kilpailujen erillisohjeet
- Kuvia maastosta
- Vanha kartta
- Pelastussuunnitelma
- Majoitusvaihtoehtoja
- KISAKUVIA
- Kilpailut 2017
- Kilpailut 2016
- Kilpailut 2014
- Kilpailut 2013
- Kilpailut 2012
- Kilpailukalenteri (IRMA)
- Kuntosuunnistus
- Suunnistuskoulu
- Nuoret
- Keskustelu
- Valmennus
- Kuvagalleria
14.6.2014
MS Parman Jukola hyytyi loukkaantumiseen
Kovin tavoittein Kuopio-Jukolaan startanneen MS Parman vauhti hyytyi neljännellä osuudella, kun viestiä kuljettanut joukkueen manageri Samuli Salmenoja kaatuessaan louhikossa löi reitensä niin, ettei jalalla ponnistaminen ollut enää mahdollista. Viimeinen vitonen vaivalloisesti kävellen ja rastit poimien Salmenoja taisteli kuitenkin viestin vaihtoon saakka ja joukkue oli lopulta maalissa 56.
Aurinko oli juuri laskemassa mailleen, kun yli 16oo avausosuuden juoksijaa säntäsi maastoon lähtöalueen pellolta. Vauhdittajana käytettiin hävittäjän ylilentoa, mikä todella tuntui luissa ytimissä. Alkupaloja oli tarjoiltu jo Jukola-juhlan jälkilöylyissä hävittajälentonäytöksen muodossa.
Ensimmäiset tiedot maastosta kertoivat MS Parman Matti Koiviston ottaneen kärkipaikan ja hyvä meno jatkui aivan kärjessä 4,2km:n väliaikarastille saakka.
– Hyvänolon tunne pääsi liikaa mieleen ja pahalla rinteellä tuli vastaan väärä hajontarasti. Rinnettä hetken sakatessa homma katosi kokonaan hanskasta. Ajattelin juosta kärjen heti kiinni, mutta sen myötä seuraavan rastin vedin 300 metriä pitkäksi ja lopussa ei enää jaksanut oikein puristaa, vaan oli tyydyttävä letkan vauhtiin, Koivisto harmitteli tuota 900 metrin matkalla syntynyttä 10 minuutin tappiotaan. Virheen jälkeinen sija 311 korjaantui vaihtoon mennessä 145:een.
Toisella osuudella Stepan Kodeda juoksi varmasti ja kärjen vauhdilla sijoitusta ylöspäin ja oli vaihdossa jo 53.
Arto Talvinen pääsi lähtemään ison letkan kärjessä, eikä tutusti pelännyt myöskään vetojuhdan tehtäviä. Kaveriksi osui pitkään Malungsin kookas Mattias Karlsson ja vauhti pysyi hyvänä. Välillä miehet olivat omilla reiteillään, mutta loppuviitoituksella taas yhtaikaa. - Ei tää ollut kyllä yhtään kivaa, kun koko ajan oli reiteillä niin paljon hidasta edellisten osuuksien porukkaa ja piti pomppia uralta päästäksseen ohi. Nappiveto nuorelta mieheltä, kun jäi kärjestä lamppuosuudella vain vajaat pari minuuttia.
Samuli Salmenojan loukaantuminen viivytti joukkueen menoa reilulla puolella tunnilla, kun kilpailutamineissa yllättävän pitkään vaihtoa odottamaan joutunut Juha Peltola pääsi matkaan sijalla 108. Lähellä nollaa ollut lämpötila ei hyydyttänyt kokeneen miehen menoa, vaan lähes puhtaalla suunnistuksella hän veti joukkueen parhaan osuussijoituksen yhdeksän ja oli vaihdossa 82:s. – Poikkeukselliseen lähtötilanteeseen juoksuvire oli kohtuullinen ja muutenkin suoritus ok. Virhettä tuli noin 1,5 minuuttia ja ei ihan paras reitinvalinta ykköselle.
Sami Hämäläinen kuudennella ja Yury Tambasau ankkuriosuudella eivät intoutuneet enää ihan parhaaseensa menoonsa, mutta joukkue hilautui kuitenkin noilla sijoilla ylöspäin ollen maalissa 56. Se tulee olemaan joukkueen lähtönumero tulevassa Louna-Jukolassa, joka Paimiossa maastotyypiltään tutumpana tulee olemaan seuraava suuri tavoite.
– Oli vaikea motivoitua odottamattomassa tilanteessa ja tein virheitä tosi paljon n 6 minuuttia. Myös juoksu oli raskaan tuntuista, Hämäläinen kertoi.
Tambasau piti suoritustaan olosuhteisiin nähden myös ihan OK:na. - Oli aika vaikeaa ylläpitää kunnon juoksunopeutta. Yhdellä rastin tein parin minuutin virheen. Keskittyminen kisaan ei ollut paras mahdollinen.
Parman kakkonen oli 106:s, kolmonen 141:s ja seuraavat joukkueet sijoilla 225, 286, 508 ja 876.
Perusseura MS-52-pohjainen Elämys alitti niukasti 42 sekunnilla vuorokauden rajan ollen 1351:s edettyään kävellen valtaosan reitteistään. Konkari-joukkue on pysynyt melkein samana pitkästi jo viime vuosituhannelta saakka. Nousiaisten Alun ykkönen tuli hylätyksi kolmososuudella ja kakkonen oli 690.
Maastopohjan hankaluus mm. paksun sammalpeitteen alla olleine louhikkoineen tuotti ongelmia. Vaihtoalueella nilkuttajia oli tavanomaista enemmän ja jotkut olivat joutuneet turvautumaan ensiavun kyytiin kanssakilpailijoiden avustama. Suunnistusväen keskuudessa kaverin auttaminen hätätilanteessa on ykkösasia mennen oman suorituksen edelle. Salmenojan tärskyn lisäksi ainakin Eero Heinosen konkaloikkiminen maaliviitoituksella viestitti tapahtuneista.
- Jamo -
Kuvamaailmaa niin pitkään, kun reporteri pysyi jalkeilla